The Secret Life Of Walter Mitty

Geplaatst: door Martijn van Veen

Waar is toch de komiek Ben Stiller? Dat zal menig filmliefhebber de afgelopen twee jaar zich hebben afgevraagd. Na het zeer matige Little Fockers in 2010 was het lang rustig rond de acteur/regisseur en van een herleving van de tijd van Zoolander kunnen we niet spreken met titels als The Watch en Tower Heist. Zal The Secret Life Of Walter Mitty, een remake van de gelijknamige film uit 1947, daar verandering in kunnen brengen?

Walter Mitty (Stiller) is een doodgewone man die het liefst opgaat in de massa. Zijn dagen verslijt hij vooral met dagdromen over spectaculaire en romantische dingen die hij het liefst in het echt zou doen. Op zijn baan als fotoeditor bij LIFE Magazine krijgt hij de kans om zijn (dag)dromen werkelijkheid te maken als een belangrijk negatief ontbreekt van fotograaf Sean O'Connell (Sean Penn) en hij ver moet reizen om deze terug te vinden. Misschien maakt hij hiermee ook wel indruk op zijn collega Cheryl (Kristen Wiig) die hij maar niet aan durft te spreken.

De remake kende een ware productiehel: het idee van het herverfilmen ontstond al in 1994 en toen werd Jim Carrey naar voren geschoven voor de titelrol. Producer Samuel Goldwyn Jr. - wiens vader de 1947-versie produceerde - had de rechten in handen, maar het kostte uiteindelijk veel scripts en potentiële hoofdrolspelers (waaronder Mike Myers, over verdwenen gesproken) voordat het project echt van de grond kwam wegens creatieve verschillen tussen het productiebedrijf en de vele filmstudio's die in bijna twintig jaar de revue passeerden.

Ben Stiller die de hoofdrol speelt en ook nog eens de film regisseert, dat deed hij eerder in Zoolander en Tropic Thunder. Het knappe is dan ook dat Stiller op beide vlakken geen steek laat vallen. Het acteerwerk van hem is iets dat we niet vaak van hem gezien hebben en je zou kunnen spreken van een van zijn beste rollen tot nu toe. Dat hij tegelijkertijd als regisseur de kwaliteit van de film eveneens hoog heeft weten te houden is een kunst opzich. De absurde, maar ook mooie dagdromen van Walter zijn prachtig om naar te kijken en de inventieve camerastandpunten en montage zijn helemaal in de lijn van de film.

Vanaf de eerste seconde raak je in een soort roes - net als Walter - die pas bij de aftiteling ophoudt. Je gunt het de hoofdpersoon volledig: het spannende avontuur, de liefde van zijn leven en uiteraard het vinden van het ontbrekende negatief. De bijzondere soundtrack en de mooie omgevingen versterken het gevoel dat dit een film is die de kwaliteit van een gemiddelde Hollywoodfilm overstijgt. Het doet zelfs denken aan een heerlijke indiefilm, die zonder de grote namen waarschijnlijk alleen in filmhuizen zou draaien.

The Secret Life Of Walter Mitty doet een beetje denken aan het gevoel dat bij Into the Wild opgewekt werd: alles is mogelijk, als je maar wilt. Ben Stiller neemt je mee op een onvergetelijke en meeslepende reis en levert een film af die je meteen nog een keer wilt zien. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de geestige Adam Scott of de prachtige scène waarin Kristen Wiig een cover zingt van David Bowies 'Space Oddity'. Stiller is terug, en hoe.