A Separation

Geplaatst: door Jamaica Vink

De Iranese regisseur Asghar Farhadi, die in 2003 debuteerde met Dancing in the Dust, won tijdens het International Film Festival Berlin 2011 liefst drie prijzen voor A Separation. De film over de scheiding van een Iranees echtpaar won niet alleen de Gouden Beer voor de beste film, maar werd ook bekroond met twee Zilveren Beren voor beste acteur en beste actrice.

"Wanneer jij je een nieuw leven belangrijker vindt dan je kind, dan ga ik akkoord met een scheiding", zegt Nadar (Peyman Moadi) tijdens een heftig gesprek met zijn vrouw Simin (Leila Hatami). Simin wil samen met hun dochter Termeh (Sarina Farhadi) in het buitenland gaan wonen. Ze heeft alles geregeld, maar Nadar laat haar Termeh niet meenemen. Desondanks blijft Simin bij haar standpunt: ze wenst niet langer bij haar man te wonen en verhuist daarom maar naar haar moeder, die een eindje verderop woont.

Nadar werkt overdag en kan daardoor niet zijn demente vader (Ali-Asghar Shahbazi), die bij hen in huis woont, verzorgen. Hij neemt Razieh (Sareh Bayat) aan om op te passen. Elke dag reist zij samen met haar dochtertje (Kimia Hosseini) naar het huis van Nadar. Razieh moet eigenlijk toestemming aan haar man vragen om voor het gezin te werken, maar ze besluit stiekem te gaan.

Al na een paar dagen raken Razieh en Nadar in een heftige discussie verwikkeld, waarbij Razieh onder meer beschuldigd wordt van diefstal. Razieh is het niet met hem eens en probeert het recht te zetten, maar Nadar werkt haar hardhandig de deur uit. Razieh valt van de trap en moet vrezen voor haar kind.

Door de openingsscène zit je meteen middenin de ruzie over de scheiding tussen Simin en Nadar. Het camerawerk is door de gehele film erg goed, maar vooral in de scène waarbij Simin en Nadar bij een rechter zijn. Ze praten recht in de camera en dus in feite tegen het publiek. Dit zorgt ervoor dat je nog meer betrokken wordt bij het stel en hun problemen.

De film bevat veel maatschappelijke problemen uit Iran, zoals verschillen tussen klasse en geslacht. Vrouwen mogen bijvoorbeeld dingen alleen doen in overleg met hun man. De arme klasse kleedt zich traditioneel, terwijl de middenklasse wel een hoofddoek draagt, maar het combineert met een zonnebril en een spijkerbroek. Waar de middenklasse het geloof grotendeels is verloren, worden mensen als Razieh nog sterk beïnvloed door Allah. Toch zijn er ook moderne, universele problemen verwerkt in de film; relationele problemen, scheiden, kinderen en geldgebrek.

A Separation is soms wat langdradig, vooral in het middenstuk worden er dingen steeds herhaald. Het is een film die de traditionele waarden in het land laat zien, maar met een modern tintje. De kracht van de film zit hem in het acteerwerk. De acteurs spelen geloofwaardig en zorgen ervoor dat je tijdens de vele discussies maar geen partij kan kiezen. Daarnaast is de betrokkenheid van de kinderen ook goed in beeld gebracht, waardoor alles nog een dramatischer tintje krijgt.