Seven Psychopaths

Geplaatst: door Remco Visser

De Brit Martin McDonagh heeft een bijzondere gave; niet alleen schrijft hij gevatte en vlotte scripts, hij heeft ook nog eens een uitstekende visie op het vertalen van deze verhalen naar het witte doek. Zowel zijn debuut Six Shooter uit 2004 en eerste volwaardige film In Bruges uit 2008 schreef en regisseerde McDonagh zelf en ook bij de zwartgallige komedie Seven Psychopaths zat hij wederom zowel op de stoel van de schrijver als die van de regisseur. Hoogmoed of opnieuw een gouden greep?

In Seven Psychopaths draait het om scenarioschrijver Marty (Colin Farrell), die al maanden worstelt met zijn nieuwe script Seven Psychopaths. In zijn zoektocht naar inspiratie raakt hij betrokken bij de criminele dognapping activiteiten van zijn beste vriend Billy (Sam Rockwell) en zijn partner in crime Hans (Christopher Walken). Deze zaken lopen echter volledig uit de klauwen wanneer de drie de geliefde hond van de psychopathische gangster Charlie (Woody Harrelson) ontvoeren.

McDonagh weet in Seven Psychopaths vakkundig te balanceren tussen uitstekende dialogen en hysterische actie. Ondanks dat de complexe plot met veel verhaallijnen bij tijd en wijle wat onrustig en rommelig aandoet, weet hij de kijker voor de volle 110 minuten te boeien. Wat het geen straf maakt om de film vanwege eventuele onduidelijkheden een tweede maal te moeten kijken.

En dat is niet in de laatste plaats door een keur aan goede acteurs en verrassende gastrollen. Wees dus niet verbaasd als je ergens in de film Tom Waits ineens met een wit konijn voorbij ziet schuifelen. Bovendien is Christopher Walken in zijn rol als Hans gewoon weer heel erg Christopher Walken en dat heeft nog geen enkele film kwaad gedaan.

McDonagh is met Seven Psychopaths wel behoorlijk schatplichtig aan collega Tarantino. Naast de snedige dialogen tussen de personages, zoals we die eerder zagen in genre-klassiekers Pulp Fiction en Reservoir Dogs, weet de eigenzinnige Brit vakkundig gebruik te maken van culturele referenties en verwijzingen naar historische gebeurtenissen. Dit geeft het verhaal een behoorlijk Tarantinesque drive mee, zonder dat het al te veel gaat overheersen.

Seven Psychopaths is een film die de lijn van In Bruges uitstekend doorzet. McDonagh speelt, misbruikt en draait de regels van het klassieke gangster-genre en weet daardoor wederom een verfrissende, verrassende en vooral heel vermakelijke prent neer te zetten die naar meer smaakt. Hopelijk hoeven we niet opnieuw vier jaar te wachten...