Smoorverliefd

Geplaatst: door Eline Krak

Na films als Liever Verliefd, Alles Is Liefde en Alles Is familie kunnen we de volgende romantische komedie aan dit rijtje toevoegen. Smoorverliefd van regisseur Hilde Van Mieghem is de Nederlandse remake van de Belgische versie die in 2010 uitkwam.

Vier vrouwen van verschillende generaties worstelen ieder met hun eigen liefdesproblemen. Susan Visser speelt Judith, een moderne moeder die een roerig liefdesleven achter zich heeft maar nu alsnog zonder een man thuis zit. Haar dochter Eva (Beatrice Hillen) wordt juist voor het eerst verliefd, halfzus Anna (Anna Raadsveld) breekt een hart en Eva’s tante Barbara (Anna Drijver) moet kiezen tussen twee mannen.

De wanhopige date-pogingen van moeder Judith zijn leidend in het geheel maar ook haar zus Barbara zit in een lastig parket: zij vindt seks eigenlijk niet spannender dan het flossen van je tanden. Uiteindelijk ontmoet ze iemand die haar daar gelukkig anders over laat denken. De vrouwen wonen in één huis en dochter Eva leidt ons met haar stem door de verschillende kleine verhalen van haar huisgenoten heen.

Ze zijn mooi en sterk, maar soms weten ze het ook even niet meer. Liefde is er namelijk in verschillende gedaantes: “je houdt van je minnaar, maar je houdt ook van je ome Henk”, aldus moeder Judith. Wanneer ze hun problemen thuis met elkaar bespreken kan het vrouwelijke kijkers misschien doen denken aan een vriendinnenavond aan de keukentafel. Want ook de hysterische huilbuien, eindeloze twijfels en verhalen over geweldige orgasmes passeren de revue. Maar uiteindelijk is de moraal van het verhaal duidelijk: iedereen is op zoek naar de juiste man.

Wat opvalt is dat alleen de mannelijke minnaars veroordeeld en afgekeurd worden voor hun gedragingen. En dat terwijl Judith zelf man na man verslijt, Barbara een affaire begint en Anna de liefde verklaart aan de vriend van Barbara. Alleen de jonge Eva blijft netjes binnen de lijnen en haar verhaallijn is daardoor ook niet bijster interessant.

De theatrale scènes worden naast herkenbare locaties in het drukke Den Haag ook gefilmd in het rustieke Vlissingen. De film loopt in een hoog tempo door, maar na de zoveelste escapade wordt het voor de kijker wel een erg lange zit. Er komt maar geen bevredigend einde en de zoetsappigheid neemt extreme vormen aan. De verwikkelingen zijn uberromantisch neergezet en de diepgang mist op sommige momenten. Zelfs met leuke filmische effecten is dit tekort niet op te vangen.

Daarentegen wordt er makkelijk verteerbare humor gebruikt en wordt de nadruk gelegd op herkenbare situaties. De film wordt naar een hoger level getild door het sterke en humoristische spel van vooral Anna Drijver. Susan Visser is iets te hysterisch waardoor haar spel in serieus bedoelde scènes eerder komisch lijkt. Grote verrassing is Johnny de Mol die de rol van een gefrustreerde partner uiterst goed neerzet.

Toch zijn niet alle karakters even goed uitgewerkt en sommige rollen en verhaallijnen worden daardoor half afgerond. Ook aan het eind blijft de kijker met vragen zitten alhoewel elke vrouw uiteindelijk haar bestemming vindt. Desalniettemin is Smoorverliefd een geslaagd vermakelijke film die zeker niet onderdoet voor andere Nederlandse romkoms.