Snow White

Geplaatst: door Danny van Schooten

Met Snow White wordt het eeuwenoude verhaal van Sneeuwwitje opnieuw leven ingeblazen. In 1937 was Walt Disney’s Snow White de allereerste lange animatiefilm ooit. Nu zo’n 75 jaar later zal the fairest of them all in maar liefst twee films schitteren. Geen animatie, maar speelfilms.

Deze zomer speelt Twilight-ster Kristen Stewart in de wat grauwere versie Snow White And The Huntsman, maar eerst is het de beurt aan familiefilm Snow White met Julia Roberts als venijnige stiefmoeder. Zoals dat wel vaker gaat met bekende verhalen is ook in Snow White het originele verhaal flink aangepakt. De bekende ingrediënten zoals de giftige appel, de toverspiegel en natuurlijk de zeven dwergen zitten er gelukkig allemaal in, zij het allemaal net even iets anders.

Onder het strenge bewind van haar stiefmoeder groeit Sneeuwwitje langzaam maar zeker op. Haar stiefmoeder (Julia Roberts) ziet de aanwezigheid van Sneeuwwitje als een vervelende bijkomstigheid. Ooit trouwde zij handig met de vader van Sneeuwwitje, maar die werd vermoord in het bos waar niemand meer durft te komen omdat er al jarenlang een monster huishoudt. Door het overlijden van Sneeuwwitjes vader nam haar stiefmoeder de macht over.

Maar de riante positie van de koningin is aan het afbrokkelen. Het geld van haar rijk raakt op, waardoor ze haar persoonlijke feestjes niet meer kan financieren. Een oplossing vindt ze in een jonge rijke prins (Armie Hammer) die op een dag in haar kasteel verschijnt. De jonge prins is echter meer gecharmeerd van Sneeuwwitje. Dat lijdt tot frustraties bij de ijdele koningin en wanneer zelfs haar spiegel op die bekende vraag antwoordt: “dat wil je liever niet weten”, is de maat vol.

Ze geeft een van haar knechten de opdracht haar in het bos te vermoorden, zodat de weg voor haar vrij is om de prins te huwen. Op het moment suprême kan de knecht het niet over zijn hart krijgen om haar te vermoorden en roept hij Sneeuwwitje op om te vluchten. Zo komt ze terecht bij de zeven dwergen: zeven dieven die stelen van het rijk. Uiteindelijk komt de koningin erachter dat Sneeuwwitje nog leeft en zal ze er persoonlijk voor zorgen ze wederom de mooiste van het land zal zijn.

Zo avontuurlijk als wij ons Sneeuwwitje herinneren is de film Snow White niet. Regisseur Tarsem Singh (Immortals) kiest ervoor om veel scènes in een decor op te nemen. De film oogt erg statisch en mist daardoor de magie die we gewend zijn. Licht in de duisternis komt er van het spel van Julia Roberts. Zij vult haar rol als sadistische stiefmoeder perfect in. Regelmatig lijdt dit tot hilarische momenten. Ook Lily Collins (dochter van Phil) zet een beeldige Sneeuwwitje neer, maar het script laat het niet toe om haar te laten schitteren. De film wil af en toe net iets te lollig te zijn en laat ons niet meevaren op het magische verhaal van Sneeuwwitje.