Special Correspondents

Met zijn tv-series en ook als stand-up comedian behoort Ricky Gervais tot de belangrijkste grappenmakers van de laatste jaren. Maar als filmmaker wil het de Brit nog niet echt vlotten. Zijn regiedebuut The Invention of Lying draaide uit op een flop en opvolger Cemetery Junction was niet veel beter. Ook met zijn nieuwste worp, het door Netflix uitgebrachte Speical Correspondents, overtuigt hij nog niet.

In de op het Franse Envoyes tres Speciaux gebaseerde comedy speelt Gervais zelf de rol van Ian, een stuntelige techneut bij een radiostation in New York. Om verslag te doen van een opstand in Ecuador wordt hij gekoppeld aan de stoere Frank (Eric Bana). Op weg naar het vliegveld raakt Ian echter per ongeluk hun tickets en paspoorten kwijt. Om te voorkomen dat ze ontslagen worden, besluiten de twee te doen alsof ze in Ecuador zijn. Op een zolderkamertje pal tegenover hun redactie brengen ze verslag uit van een opstand duizenden kilometers verderop.

Hun plan loopt gesmeerd, totdat het duo opdracht krijgt zich te melden bij de ambassade in Ecuador. Om niet ontdekt te worden, ensceneren ze vervolgens hun eigen ontvoering door een rebellenbeweging. Daardoor worden ze een nationale sensatie en groeien de twee uit tot helden. Ian's vrouw Elenaor (Vera Farmiga), met wie hij eigenlijk in scheiding ligt, buit de ontvoering van haar man ondertussen uit voor eigen financieel gewin.

Dat plot biedt voldoende mogelijkheden voor een bijtende satire over sensatiejournalistiek en de macht van de media. Maar Gervais lijkt daar amper in geïnteresseerd. Het personage van Farmiga is nog wel een geslaagde parodie op de exploitatie van persoonlijk leed, maar daar houdt de satire dan ook wel mee op. In de essentie is Special Correspondents dan ook geen satire, maar een eenvoudige buddyfilm over twee mannen die zich steeds dieper in de nesten werken.

An sich is dat niet erg, maar ook in die opzet slaagt de film maar half. De chemie tussen Gervais en Bana ontbreekt volledig en de plot vliegt in het laatste halfuur behoorlijk uit de bocht. Wat ook niet helpt is dat het verloop van het verhaal zich erg gemakkelijk laat raden. Het enige dat de film daarom de moeite waard maakt is de droge humor. Daarmee zit het dan ook wel snor. Vooral het dommige stelletje bij wie Gervais en Bana logeren zorgt voor een aantal geslaagde grappen.

Is Special Correspondents daarmee een slechte film? Niet echt, maar Gervais haalt lang niet alles uit de mogelijkheden die dit plot hem biedt. Puur als komedie scoort zijn laatste worp nog net een krappe voldoende, als geheel niet. Het is te hopen dat de filmmaker Gervais ooit net zo scherp en gepeperd wordt als de stand-up comedian Gervais. Tot die tijd is zijn regiewerk amper de moeite waard.