St. Vincent

Geplaatst: door Daphne van Hoolwerff

Ze zijn nog onder ons: heiligen. Ze zijn niet altijd even sympathieke of toegankelijk, en hun goedheid blijft soms onopgemerkt. Omdat ze verbitterd zijn, of alleen. Of omdat ze helemaal niet zo heilig zijn.

Wanneer de twaalfjarige Oliver (Jaeden Lieberher) met zijn moeder (Melissa McCarthy) in een nieuwe buurt intrekt, heeft hij het niet makkelijk. Op school - met een hilarische Chris O'Dowd als zijn leraar - wordt hij direct door zijn klasgenoten uitgekotst, terwijl zijn moeder veel overuren maakt in het ziekenhuis. De enige persoon waar hij een beetje aanspraak mee heeft, is zijn nieuwe buurman Vincent McKenna (Bill Murray).

Vincent moet van de meeste mensen niks hebben, hij geeft eigenlijk alleen om zijn kat en zijn vrouw die in een tehuis zit. De weinige vormen van sociale interactie die hij heeft zijn de bezoekjes van de Russische prostituee Daka (Naomi Watts) en ontmoetingen met zijn schuldeisers. Wanneer Olivers moeder geen tijd heeft om hem na school op te vangen, wordt Vincent min of meer gedwongen voor oppas te spelen. Maar goed, hij kan het geld wel gebruiken. Of de drinkende en rokende gokverslaafde er echter geschikt voor is?

De groeiende vriendschap tussen Vincent en Oliver zorgt veel vermakelijke en oprecht grappige momenten. Vincent is de uitgesproken no-bullshit brompot van middelbare leeftijd die stiekem wel het hart op de juiste plaats heeft. Ondanks zijn aanvankelijke tegenzin om op Oliver te passen, leert hij hem voor zichzelf opkomen, vechten en gokken. Andersom geeft Oliver hem iets dat hij sinds zijn vrouw in het tehuis zit niet meer heeft gehad: familie.

Dat Bill Murray gemaakt is voor de rol van Vincent, blijkt al uit de moeite die regisseur Theodore Melfi heeft moeten doen om hem te pakken te krijgen. Melfi heeft hem namelijk maandenlang moeten stalken voor hij eindelijk reactie kreeg. Het is maar goed dat Murray uiteindelijk 'ja' gezegd heeft, het is moeilijk je iemand anders in de rol van Vincent voor te stellen.

Lieberher weet zich goed staande te houden aan zijn zijde. McCarthy, die eerder vooral komische rollen had, laat zien dat ze naast heel grappig zijn ook drama aankan. De scène waarin Maggie een instorting heeft op een schoolgesprek is één van de weinige ontroerende momenten die niet sentimenteel weet te worden.

Van originaliteit en verrassingselementen moet St. Vincent het niet hebben. Het nadeel is dan ook dat er qua verhaal niets nieuws onder de zon is. Terwijl de film de climax tegemoet gaat, is de rest makkelijk in te invullen. Het einde kan je dan ook van verre zien aankomen. Maar het hoeft je allemaal niet te laten storen. Met de boodschap van de film zit het goed. Om moderne heiligen te ontdekken, hoeven we alleen maar om ons heen te kijken. En zelfs heiligen hebben familie nodig.

Bekijk hier een interview met regisseur Theodore Melfi en acteur Jaeden Lieberher, Chris O'Dowd en natuurlijk Bill Murray.