Star Wars: Episode VII - The Force Awakens

Geplaatst: door Sonny Kempkes

Nooit eerder was een hype zo groot als die voor Star Wars: Episode VII - The Force Awakens. Disney wist op meesterlijke wijze miljoenen mensen te interesseren zonder te veel weg te geven. Daarnaast snakken de fans ook naar een goede film, na de drie teleurstellingen die de prequels waren. Gelukkig zullen de komende dagen en weken de fans opgelucht ademhalen, The Force Awakens is één van de beste delen uit de serie!

Het verhaal pakt de draad op ongeveer dertig jaar na de gebeurtenissen uit Return of the Jedi. De nieuwe kwade kracht in het heelal is The First Order. Ontstaan na het ineenstorten van The Empire wil deze groep opnieuw de macht veroveren. Het is aan de rebellen om ze tegen te houden. Daarom moet Luke Skywalker (Mark Hamill) gevonden worden. Door toeval raakt Rey (Daisy Ridley) samen met Fin (John Boyega) verstrikt in de strijd tegen deze vijand en moeten ze Skywalker helpen vinden.

Weinig mensen hadden verwacht dat Star Wars: The Force Awakens het niveau van de orginele trilogie zou kunnen benaderen, toch is J.J. Abrams hier op meesterlijke wijze in geslaagd. De film is alles wat het moet zijn. Prachtige wijde shots, heftige actie en meer rustige emotionele momenten. The Force Awakens voelt echt als Star Wars. Dit is ook te danken aan het meer vertrouwen op praktische effecten in plaats van CGI. Een nadeel hiervan is wel dat er twee CGI personages een beetje uit de toon vallen.

Ook de humor is terug zoals we die kennen. De chemie tussen Han Solo (Harrison Ford) en Chewbacca (Peter Mayhew) geeft iedere fan een lach op het gezicht. Over Ford gesproken, de man geeft één van de beste prestaties uit zijn carriere. Vooral de scènes met Leia zijn uitstekend. Alle acteurs doen het overigens goed, maar Daisy Ridley steelt de show als de sterke Rey. Zij doet denken aan Charlize Theron in Mad Max: Fury Road. Alleen dan jonger en onschuldiger. Niet te vergeten is BB-8, een droid die minstens zo grappig is als R2-D2.

Het is erg fijn te merken dat de makers van deze film eerbiedig en creatief met het oude bronmateriaal zijn omgegaan. De score van John Williams is opnieuw betoverend en geeft de film extra karakter. Een klein punt van kritiek is dat de film het soms wel heel erg op veilig speelt. Alle vakjes worden netjes ingekleurd, maar ze hadden best af en toe er even buiten mogen gaan.

Star Wars: The Force Awakens is niet alleen een goede Star Wars film. Het is een uitstekende film op zichzelf, en dat is heel erg knap. Je hoeft daarnaast niet alle zes eerdere films gezien te hebben om van deze film te kunnen genieten. Al wordt het kijken van de oude trilogie wel aangeraden. De film zal voor velen voelen als thuiskomen, voor anderen wordt het hun eerste stap in het Star Wars universum. Wie je ook bent, je zal door deze film absoluut vermaakt worden.