Starred Up

Starred Up is de term voor een (omstreden) maatregel die in Engeland gebruikt wordt wanneer extreem criminele jongeren nog voor hun 21e naar een gevangenis voor volwassenen overgebracht worden. Jonathan Asser schreef er een film over, gebaseerd op zijn eigen ervaringen als vrijwillig therapeut in een gevangenis.

Asser koos voor de negentienjarige Eric Love als hoofdpersoon in dit rauwe, agressieve en beklemmende drama. Wanneer Eric (een indrukwekkende Jack O'Connell, die we nog kennen van Eden Lake) aan het begin van de film de gevangenis wordt ingebracht, lijkt hij nog een rustige en stille jongen. Maar schijnt bedriegt, want hij is een straatschoffie eerste klas. Zo één die liever praat met zijn vuisten, dan met zijn mond.

In de gevangenis voelt Eric zich aanvankelijk een beetje als een brugklasser op de middelbare school: hij moet zich bewijzen naar de ouderen toe. Dat bewijzen doet Eric door middel van geweld, de agressieve tiener schroomt niet zijn medegevangenen - vaak jaren ouder en een kop groter - half dood te slaan.

Tegelijkertijd onstaat een machtsstrijd met zijn vader Neville (Ben Mendelsohn) die in dezelfde gevangenis zit opgesloten. Die strijd tussen vader en zoon bemoeilijkt dan weer het werk van gevangenistherapeut Oliver (Rupert Friend), die ervan overtuigd is dat hij Eric meer bij zinnen kan brengen. Steeds wanneer hij dichtbij een doorbraak is, valt Eric weer terug in oude gewoonten.

De Schotse regisseur David Mackenzie maakte eerder absurde films als Hallam Foe en Perfect Sense, maar levert nu een film af die naadloos past binnen de rauwe, agressieve en vooral realistische Britse cinema. Starred Up zit vol met brute en meedogenloze scènes, die je als kijker zeker niet onberoerd zullen laten. Het camerawerk is dicht op de huid, wat beklemmend werkt en - zeker gezien het onderwerp - regelmatig doet denken aan Un Prophète.

Net als bij die Oscarwinnaar word je als kijker direct bij de openingsscène gegrepen, niet wetende wat je te wachten staat. Starred Up is namelijk een verre van voorspelbare film. Het is ook zeker geen vermakelijke film, daarvoor zijn de gebeurtenissen te intens en de weergave van Mackenzie te compromisloos. Een superb geacteerd gevangenisdrama met een wel wat onbevredigend, haast soapy, slotakkoord.