Sworn Virgin

Geplaatst: door Lisa La Feber

Sworn Virgin, een Italiaans-Albanese film van regisseur Laura Bispuri, vertelt het verhaal van Hana, een vrouw die besluit als man door het leven te gaan. Dit vanwege de ongelijke rechten in het huwelijk tussen mannen en vrouwen. Na tien jaar afgezonderd geleefd te hebben in de Albanese bergen, zoekt ze haar zus op in Milaan. Eenmaal hier begint ze steeds meer te twijfelen aan haar keuze als man door het leven te gaan.

In de bergen in het noorden van Albanië wordt nog steeds geleefd naar de wetten van Kanun. Volgens deze wetten zijn de rechten van mannen en vrouwen in het huwelijk erg ongelijk. Vrouwen worden sterk benadeeld. Er is echter een uitweg: legt het meisje ‘de eed der maagden af’ dan krijgt zij bijna dezelfde rechten als mannen. Maar wat je dan niet mag is trouwen of een relatie krijgen.

De film begint met een shot van een aantal mannen dat een geit probeert in te sluiten. Eén van de mannen is Hana (Alba Rohrwacher), die dan al als Mark door het leven gaat. Het onherbergzame en kille landschap benadrukt de eenzaamheid waarin Hana opgroeit. De film is een constante afwisseling van flashbacks en heden.

In de flashbacks zie je hoe Hana en haar zus Lila (Flolnja Kodheli) opgroeiden in de Albanese bergen.  In het heden zie je hoe Hana naar Milaan gaat om haar zus Lila op te zoeken. Het contrast tussen Albanië en Milaan is enorm. In het begin merk je dat Hana zich nog erg ongemakkelijk voelt bij haar zus in Milaan. Ze zit niet lekker in haar vel. Langzaam begint zij eraan te wennen en begint zij haar lichaam weer eigen te maken.

Sworn Virgin legt veel nadruk op synchroonzwemmen. Het nichtje van Hana doet aan deze sport en Hana gaat vaak mee om te kijken. Tijdens deze scènes beweegt de camera over verschillende lichamen in allerlei vormen en maten. Dit opent een nieuwe wereld voor Hana. We zien haar experimenteren met make-up, kleding en seks. Dit gebeurt allemaal in het zwembad. Seksueel getinte scènes met de badmeester voelen ietwat ongemakkelijk en onuitgewerkt.

Er wordt relatief weinig gesproken in de film. Er zijn veel scènes waarin niets gezegd wordt en waar de kijker zelf invulling aan moet geven. Wat ook opvalt is dat er nooit echt nadruk gelegd wordt op de emoties van Hana. We zien haar experimenteren, maar het wordt nooit helemaal duidelijk hoe zij dit ervaart. De film geeft daardoor weinig inzicht in wat het met je doet als je opnieuw een eigen identiteit ontwikkelt. Hierdoor is de film ook niet echt aangrijpend, al schetst Sworn Virgin wel een beeld van een bijzondere cultuur die in sommige plekken in Europa nog steeds leeft.