Telefilm: Fake

Zeg je Thomas Acda, dan denk je aan bijvoorbeeld Acda en De Munnik, All Stars, Bureau Raampoort, Dit Was Het Nieuws en Flikken Maastricht. Nadat de 49-jarige Amsterdammer vorig jaar al zijn schrijversdebuut maakte met de roman Onderweg met Roadie, is het nu de beurt aan zijn speelfilmregiedebuut. Namelijk Fake, een misdaadkomedie die zondag 8 mei te zien is op NPO3.

Foto's: ©Dinand van der Wal

Voor zijn regiedebuut sloeg Acda de handen ineen met twee producenten die hij al jaren kent. Rolf Koot en Jean van de Velde zijn namelijk verantwoordelijk voor enkele van de grootste tv- en filmsuccessen van Acda-de-acteur, waaronder het al genoemde All Stars en Flikken Maastricht, maar bijvoorbeeld ook de politiethriller Lek. Koot en Van de Velde boden Acda begin vorig jaar de kans zijn regiedebuut te maken met een script van Bert Bouma en Jan Harm Dekker. Een uitdaging die de nieuwbakken regisseur niet uit de weg ging.

Met zo'n naam aan het roer is het vast makkelijk casten, Acda verzamelde dan ook een aantal uitstekende acteurs om zich heen. De hoofdrol in Fake is weggelegd voor Sanne Langelaar (Michiel de Ruyter, Familieweekend), zij speelt Maya. Een ietwat naïeve, net afgestudeerde kunsthistorica en archeologe die altijd voor de verkeerde mannen valt. Door één van die mannen, David (Tim Haars), belandt ze door toedoen van douanebeambte Swinkels (een hilarische rol van Lies Visschedijk) zelfs zowat in de gevangenis. Dat incident loopt uiteindelijk voor Maya met een sisser af, maar bij thuiskomst is ze wel hartstikke blut.

Gelukkig biedt haar lieve omaatje (Kitty Courbois) uitkomst, zij schenkt haar kleindochter een prachtig landhuis in het zuiden van het land. Een prima locatie voor een bed & breakfast, helemaal met de prestigieuze International Art Fair in Maastricht voor de deur. Haar beste vriend Erik (Gouden Kalf-winnaar Gijs Naber) maakt het toch wat verwaarloosde landhuis in recordtijd bewoonbaar en al snel meldt de eerste gast zich: een heuse sjeik (Gouden Kalf-winnaar Nasrdin Dchar) die lustig met €100 biljetten wappert. Al blijkt deze sjeik er wel een dubbele agenda op na te houden en kan de kunstkennis van Maya daarbij goed gebruiken.

Fake is weliswaar één van de zes Telefilms dit jaar, qua productie doet de misdaadkomedie weinig onder voor veel van de Nederlandse films die wél in de bioscoop verschijnen. De cast is dik in orde, Willem Helwig heeft het geheel prachtig gefilmd en er bleek zelfs nog wat budget voor opnames in Marokko. Voor de muziek werd de hulp van David Middelhoff - door Acda wel eens gekscherend de 'en' in Acda en De Munnik genoemd - ingeroepen; hij zorgt voor een prima soundtrack.

Het gaat echter mis doordat Acda geen duidelijke keuzes maakt en iedereen tevreden lijkt te willen houden. De opening van de film is spannend, daarna wordt het een soort klucht à la Louis de Funès, terwijl het einde juist weer heel veel wegheeft van een clichématige romkom. Of dat alleen te wijten is aan de onervarenheid van Acda, is moeilijk te zeggen. Een goede film begint natuurlijk met een goed script en daar lijkt het Fake vooral aan te ontbreken. Het verhaal is regelmatig erg rommelig, waarbij sommige scènes zelfs compleet uit de toon vallen. Hoe charmant je cast het ook brengt.