The Forest

Geplaatst: door Sonny Kempkes

Na onder andere Emilia Clarke, Nikolaj Coster-Waldau en Kit Harington zorgt Game of Thrones opnieuw voor de doorbraak van een acteertalent. Nu is het de beurt aan Natalie Dormer die voor het eerst in haar carrière een hoofdrol kreeg. In het door Jason Zada geregisseerde The Forest gaat zij in Japan op zoek naar haar tweelingzus.

Sara Price (Natalie Dormer) gaat zoals gezegd op zoek naar haar tweelingzus Jess. Jess is naar Japan gegaan om les te geven op een middelbare school.  Op een dag krijgt Sara een telefoontje dat haar zus is verdwenen. De politie gaat de vermissing niet onderzoeken omdat ze verdwenen is in Aokigahara, een bos waar mensen naartoe gaan om zelfmoord te plegen. Sara gelooft niet dat haar zus dood is en gaat naar Japan om haar te zoeken.

Het concept van The Forest is zeer interessant en biedt genoeg potentie voor een enge film. De eerste 45 minuten weet de film ook te boeien en zelfs af en toe te betoveren met prachtige natuurshots. Het is daardoor extra jammer dat de film daarna verzand in clichés die de kijker de nodige keren met de ogen doet rollen. En dan gaat het nog niets eens over het rommelige einde waarin vele vragen onbeantwoord blijven. Vragen die, als je er achteraf over nadenkt, alleen maar gesteld worden om het plot interessanter te maken maar geen inhoudelijke basis hebben.

Natalie Dormer is één van de weinige lichtpuntjes van de film die verder nergens boven de middelmaat uitsteekt. De actrice, die overduidelijk nog een mooie carrière voor haar heeft, zorgt dat je mee blijft leven met Sara. Dit is bijzonder omdat Sara de meest idiote dingen doet, iedereen zegt bijvoorbeeld dat ze niet moet geloven wat ze in het bos ziet, maar Sara gelooft vanzelfsprekend alles wat ze in het bos ziet. Toch blijf je geïnteresseerd in haar personage en hoe het af zal lopen.

De effecten zijn best aardig, en er zijn absoluut momenten waar het even spannend wordt. Dit duurt echter nooit erg lang. Dit is regisseur Jason Zada aan te rekenen. Het is duidelijk dat hij moeite heeft gedaan dit een boeiende film te maken, het eindresultaat is echter teleurstellend. Dit wordt ook duidelijk in het gebruik van dromen. Dromen laten zien is prima, maar niet te vaak. Uiteindelijk wordt het een luie manier om je publiek te laten schrikken.

The Forest is geen goede horrorfilm. Natalie Dormer weet de film nog een beetje te redden ondanks dat het vooral de laatste tien minuten als een kaartenhuis ineenstort. Het zwakste punt daarbij is dat de film allerlei vragen stelt, maar niet eens de moeite neemt deze te beantwoorden. Het eindresultaat is daardoor een dertien in een dozijn horrorfilm die je tien minuten na het verlaten van de bioscoopzaal alweer vergeten bent.