The Huntsman: Winter's War

Geplaatst: door Isabeau van Halm

In 2012 kwam Snow White and the Huntsman al uit, een donkere en heldhaftige versie van het sprookje van Sneeuwwitje. Nu komt het tweede deel van de film op het witte doek, zowel een prequel als sequel over het populaire personage Eric (Chris Hemsworth), de 'Huntsman' uit de eerste film.

Nadat de boze koningin Ravenna is verslagen in het vorige deel, leeft iedereen nu nog lang en gelukkig in het rijk van Sneeuwwitje. Totdat de magische spiegel van de aardbodem verdwijnt wanneer hij wordt verplaatst naar een veilige plek. Er is maar één iemand die de spiegel terug zou kunnen brengen, en dat is Eric. Terwijl hij op zoek is naar de spiegel en het uit de verkeerde handen probeert te houden, komt hij geesten uit zijn verleden tegen en staat hij opnieuw voor de uitdaging om zijn wereld te redden van boosaardige koninginnen.

Zoals in de meeste vervolgfilms, loopt het verhaal in deze prequel/sequel niet helemaal lekker. Het lijkt alsof de makers niet konden beslissen tussen de verhaallijnen over Eric en zijn verloren liefde, en het verhaal over de zussen Ravenna en Freya. Daardoor is het een rommelige queeste geworden, die afhankelijk is van de verteller (ben jij dat, Liam Neeson?) om begrepen te kunnen worden.

De personages die de film redden, zijn de twee rollen waar het publiek zich het minst mee zou moeten identificeren. Charlize Theron is terug als de door- en doorslechte, maar ook bewonderenswaardige Ravenna. Een rol die ze zo overtuigend speelt dat je niet anders kan dan een zeker respect voor deze boze koningin kan hebben. Emily Blunt speelt de ijskoningin Freya, het zusje van Ravenna. Freya doet denken aan de film Maleficent, waar er een goede reden achter de slechtheid van het hoofdpersonage zat.

In dit geval is Freya een totaal ander personage bij het begin van de film. Freya heeft een hart van goud, maar er gebeurt iets wat zo onvoorstelbaar is, dat haar hart verandert in ijs en ze compleet doorslaat in haar verdriet. Ze blijft niet bij het land veranderen in een ijsvlakte en zich terug te trekken in haar ijskasteel - zoals Elsa uit Frozen - maar besluit een leger aan kinderen te 'redden' door ze weg te halen bij hun ouders en alle liefde uit hun leven te halen, ervan overtuigd dat liefde doodt. Op haar eigen, gestoorde, manier probeert ze anderen te redden van het leed wat zij moest verduren.

De combinatie van deze twee krachtige personages, de schitterende kostuums van Colleen Atwood, die al drie Oscars kreeg voor haar werk, én het prachtige decor, leiden de kijker af van het feit dat het verhaal zijn mankementen heeft. Het is alleen de vraag of het de bedoeling was dat de kijker zich meer verwondert over de kostuums - welke jurk zal Freya in de volgende scène dragen? - dan over de plot.