The Jungle Book

Geplaatst: door Alette Kreuze

Na eerdere live-action verfilmingen van onder andere Alice in Wonderland en Cinderella, is het nu de beurt aan The Jungle Book om te worden getransformeerd van animatie naar een film met echte, levende karakters. Althans, echt, het blijft natuurlijk een Disneyfilm vol pratende dieren.

The Jungle Book is dus een live-action versie van zijn geanimeerde voorganger waar velen van ons gedurende onze jeugd, of later, met grote ogen naar gekeken hebben en waarbij we uit volle borst hebben meegezongen met de liedjes. Voor diegene die niet met Disney zijn groot gebracht, of nog wat in te halen hebben, het verhaal is als volgt: Mowgli (Neel Sethi) is als kleine jongen ooit in de jungle achtergebleven nadat zijn vader was vermoord door de tijger Shere Khan (Idris Elba). Mowgli wordt na deze gebeurtenis gevonden door panter Bagheera (Ben Kingsley) en deze brengt de jongen onder bij de wolven waar hij liefdevol wordt grootgebracht door wolvenmoeder Raksha (Lupita Nyong’o).

Wanneer Shere Khan erachter komt dat de wolven Mowgli een plek binnen de troep hebben gegeven, rust hij niet voordat hij een einde kan maken aan het leven van het mensenkind, want naar zijn mening hoort een mens niet thuis in de jungle en zijn zij alleen maar een bedreiging. Mowgli slaat hierdoor samen met Bagheera op de vlucht om een veilig heenkomen te zoeken en komt gedurende zijn reis verscheidene andere jungle bewoners tegen waarvan sommigen vol goede bedoelingen zitten, zoals beer Baloo (Bill Murray), maar velen ook niet, zoals slang Kaa (Scarlett Johansson) en aap King Louie (Christopher Walken).

De productie van een live-action versie van The Jungle Book is een ambitieus project, maar bij het zien van de film komt al snel de vraag naar boven of de makers het wellicht beter niet hadden kunnen doen. Hoewel de film absoluut mooi in elkaar zit en visueel redelijk sterk is, komen een aantal van de dieren en hoe ze communiceren toch wel erg gefabriceerd over. Vooral de scène met Baloo en Mowgli in het water komt visueel gezien niet echt uit de verf en gedurende de film blijft het toch een beetje dieren-die-een-stemmetje-hebben-gekregen kijken.

Sommige elementen in de film komen ook erg geforceerd over, waaronder vooral de liedjes. Deze passen goed binnen de animatie, maar het lijkt nu alsof de makers zich gedwongen voelden ze ergens tussen te proppen en het was wenselijker geweest om ze te laten zitten in plaats van, zoals nu, erg misplaatst over komen binnen het geheel.

Toch heeft de film ook een hoop sterke kanten en dit is vooral toe te dichten aan de stemmencast die overloopt van de grote namen. Bill Murray’s karakter Baloo voegt hierbij het meest aan het geheel toe en biedt de humor die de film hard nodig heeft, maar de maffia-versie van King Louie door Christopher Walken is ook een mooie vondst.

Na het zien van The Jungle Book blijf je echter met een wat vertwijfeld gevoel achter. Ja, er zit absoluut een hoop goeds in deze verfilming van het alom bekende verhaal, maar er zitten ook veel kanten aan die erop wijzen dat dit project een brug te ver was voor de makers. Leuk geprobeerd, maar misschien moeten sommige animaties gewoon met rust gelaten worden.