The Theory of Everything

Geplaatst: door Kristiaan Schimmel

De briljante geest van wetenschapper Stephen Hawking wordt wereldwijd bewonderd. Maar minstens zo bekend, zo niet bekender, is Hawking vanwege het feit dat hij verlamd is en praat via een stemcomputer. In The Theory of Everything zien we hoe Hawking in die rolstoel is beland en welke impact dat op zijn (liefdes)leven heeft gehad.

Het begint allemaal nog vrolijk. De jonge Stephen Hawking (Eddie Redmayne) is bepaald geen overijverige student en geniet van zijn tijd aan Oxford University. Tijdens een studentenfeestje ontmoet de nerdy Hawking zijn latere vrouw Jane (Felicity Jones). De rest van de film van regisseur James Marsh focust zich vervolgens voornamelijk op het liefdesleven van Hawking.

Niet zo gek, want het script is gebaseerd op de memoires van Jane Hawking, de vrouw die de moeilijkste momenten uit het leven van de Britse natuurkundige van dichtbij heeft meegemaakt. Het is niet lastig voor te stellen dat het leven van het jonge stel volledig op z’n kop stond toen Hawking de diagnose ALS van de dokters kreeg te horen, ook nog eens met een korte levensverwachting. Hoewel de diagnose kort volgt op de prille geluksmomenten, durven ze voor elkaar te kiezen.

Eddie Redmayne heeft voor zijn vertolking van Hawking een Golden Globe gewonnen (Beste Acteur in een Drama). Verdiend: in de voorbereiding op zijn hoofdrol heeft Redmayne geen inspanning onbenut gelaten om zich in Hawking te kunnen verplaatsen. De acteur heeft danslessen gevolgd om zijn lichaam onder controle te krijgen, met ALS-patienten gesproken, een grafiek bijgehouden om te zien in welke volgorde de spieren van Hawking stopten met werken én hij heeft een langdurig gesprek gevoerd met Stephen Hawking zelf.

Het resultaat is zeer indrukwekkend; Redmayne is van begin tot eind geloofwaardig in zijn veranderende rol. Bijzonder is ook dat Stephen Hawking de filmmakers toestemming heeft gegeven om zijn ‘echte’ computerstem in de film te gebruiken. Volgens de echte Hawking komt de film grotendeels overeen met de werkelijkheid.

De met pure wilskracht gevoerde strijd die Stephen en Jane Hawking hebben geleverd is bewonderenswaardig, maar de impact die het op de levens van beide mensen moet hebben gehad is tijdens het zien van de film nauwelijks écht voor te stellen. Een leven lang aftakelen of dat proces en de daarmee gepaard gaande verzorging van dichtbij meemaken is simpelweg niet in een film van twee uur vast te leggen. Zeker niet aangezien de film romantiek als uitgangspunt heeft gekozen.

The Theory of Everything ontkomt daardoor niet aan een te hoog zoetsappigheidsgehalte. De film ontstijgt de middelmaat door de ijzersterke prestaties van Redmayne en Jones, die interessante personages vertolken. Maar juist die interessante personages, met name Stephen Hawking door zijn intellect en wetenschappelijke prestaties, hadden The Theory of Everything een diepere laag kunnen en misschien wel moeten geven.