A Thousand Times Good Night

Geplaatst: door Debra Van der Heide

Regisseur Erik Poppe reflecteert met de film A Thousand Times Good Night zijn eigen ervaringen als fotograaf in oorlogsgebieden. Sinds Poppe begon met regisseren in 1998 is dit pas zijn vierde film. Zeker na zijn laatste twee films Troubled Water en Hawai, Oslo zijn de verwachtingen hoog. Zes jaar later is daar dan eindelijk A Thousand Times Good Night.

Gedreven door passie en woede is Rebecca (Juliette Binoche) een van ’s werelds beste oorlogsfotografen geworden. Ze reist de meest gevaarlijke plekken af om een verhaal te kunnen vertellen aan de buitenwereld. Tijdens een opdracht in Kabul fotografeert Rebecca een vrouwelijke zelfmoordterrorist. Ze legt alles vast: een rituele wasbeurt, het vastzetten van de riem en het aanbrengen van de explosieve op het lichaam van de vrouw. Ze reist met de vrouw mee, maar door een aaneenschakeling van gebeurtenissen komt Rebecca te dichtbij en verliest ze bijna haar eigen leven.

Thuis barst er een andere bom. Rebecca wordt herenigd met haar man en twee jonge dochters in Dublin. Die geven haar een ultimatum: haar werk of haar familie. Haar man Marcus (Nikolaj Coster-Waldau) is het zat om altijd maar in angst te leven. Bang om Rebecca te verliezen en zijn dochters Lisa (Adrianna Cramer Curtis) en Steph (Lauryn Canny) te zien opgroeien zonder moeder. Rebecca zweert dat ze nooit meer naar een oorlogsgebied zal gaan.

Diep van binnen heeft de fotografe het moeilijk omdat de passie er nog steeds zit. Hoewel ze verschrikkelijk veel van haar familie houdt, kan ze zich geen leven zonder haar werk voorstellen. Dan wordt haar een opdracht aangeboden om naar een vluchtelingenkamp in Afrika te gaan. Rebecca krijgt te horen dat het daar veilig is, dus reist Steph met haar moeder mee. Wat zich vervolgens afspeelt, trekt het hele gezin van Rebecca uit elkaar.

Oscarwinnares Binoche (Chocolat) geeft de hoofdrol in A Thousand Times Good Night meerdere emoties mee. Enerzijds twijfelt ze aan zichzelf als moeder en echtgenoot, daarnaast weet ze niet wat ze met haar obsessie voor gevaar en passie om te helpen moet. Nikolaj Coster-Waldau is het meest bekend van de hitserie Game Of Thrones en was recent ook te zien in The Other Woman, maar speelt hier een totaal andere rol. Het is voor hem als thuisblijver nog moeilijker dan voor Rebecca. Nieuwkomer Lauryn Canny heeft een grote rol als tiener Steph. Door het voortdurende gemis van haar moeder trekt ze zich terug, maar vooral los van haar moeder.

Met 117 minuten is het drama wel net iets te lang. Er zijn momenten waarbij je als kijker ongeduldig wordt. Zeker halverwege de film maken de personages te weinig ontwikkeling door, waardoor het langdradig is. Wel zit het verhaal goed in elkaar en komt de innerlijke strijd tussen werk en familie geloofwaardig over. Het sterke acteerwerk van Binoche en Canny maakt veel goed. Maar of het die zes jaar wachten waard was, valt te betwijfelen.