TIFF recensie: Black Mass

Geplaatst: door Isabeau van Halm

Het is jaren geleden dat Johnny Depp een goede film heeft gemaakt. Met Black Mass is hij echter weer helemaal terug, als de angstaanjagende crimineel James “Whitey” Bulger.

Black Mass is geïnspireerd door het bizarre verhaal over de Winter Hill Gang van James “Whitey” Bulger (Johnny Depp) in Boston. Bulger was een van de meest gewelddadige en gewetenloze criminelen van Boston, terwijl zijn broer Billy Bulger (gespeeld door Benedict Cumberbatch uit The Imitation Game) een machtige senator was. De broers zijn opgegroeid in de straten van “Southie”, samen met John Connolly (Joel Edgerton - binnenkort ook te zien in zijn regiedebuut The Gift), die nu bij de FBI werkt. Connolly heeft een idee; hij wil de contacten uit zijn jeugd gebruiken om de maffia uit de stad te krijgen.

Hoewel Whitey altijd ontkent heeft dat hij met de FBI heeft samengewerkt, maakt hij een deal met Connolly: in ruil voor informatie over de maffia, knijpt de FBI een oogje dicht voor de praktijken van de crimineel. Hierdoor heeft Bulger de kans om ongestraft te moorden, drugs te dealen en zijn Winter Hill Gang uit te breiden tot een van de meest beruchte criminele organisaties in Boston.

Into The Woods, Pirates of the Caribbean, Alice in Wonderland; Johnny Depp is de laatste jaren in zoveel gekke kostuums te zien geweest, dat we bijna vergeten hoe hij er echt uitziet. Nu laat hij deze (gedeeltelijk) achter zich voor zijn eerste serieuze rol sinds lange tijd. Ondanks de contactlenzen, pruiken en het Bostons accent, laat Johnny Depp zien dat hij niet afhankelijk is van zijn ondertussen typerende verschijningen en bijbehorende vermommingen om een goede rol neer te kunnen zetten.

Benedict Cumberbatch is te zien in een (te) kleine rol, als Billy Bulger. Waar de ene broer het criminele pad opgaat, gaat de ander de politiek in. In de film blijft onduidelijk in hoeverre de broers elkaar geholpen hebben en hoe sterk hun relatie is, iets wat verder uitgelicht had mogen worden. Cumberbatch had zeker een meer prominente rol aangekund met zijn uitstekende acteerwerk en bijbehorende accent, dat hij, zeker voor een Engelsman, goed onder de knie heeft.

In plaats van de persoonlijke ontwikkeling van het personage staat vooral de opkomst en de ondergang van het personage centraal. Van meerdere personages zelfs; we volgen de pieken en dalen in de carrières van zowel Bulger als Connolly. Het leven van Bulger wordt niet geromantiseerd, maar hij wordt als een mens neergezet. Een verschrikkelijk mens, dat wel, maar wel een die zelf ook pijn kent, en misschien zelfs door deze pijn zo gewetenloos is geworden. Als eerst zijn zoontje, en daarna zijn moeder overlijden, ontspoort Bulger – die daarvoor ook al geen lieverdje was – volledig.