TIFF recensie: The Danish Girl

Geplaatst: door Isabeau van Halm

Vorig jaar was Eddie Redmayne met The Theory of Everything te zien op het Toronto International Film Festival (TIFF). Hij won vervolgens begin dit jaar een Oscar voor zijn rol als Stephan Hawking. Het lijkt erop dat dit jaar wel eens hetzelfde zou kunnen gebeuren; Redmayne maakt voor zijn vertolking van Einar Wegener/Lili Elbe een grote kans het felbegeerde beeldje te winnen.

Einar (Eddie Redmayne) en Gerda Wegener (Alicia Vikander) zijn beide kunstenaars en gelukkig getrouwd. Einar heeft succes met zijn landschapschilderijen, maar de portretten van Gerda willen niet echt van de grond komen. Als een van haar modellen niet op komt dagen, vraagt ze aan Einar of hij model wil zitten. In eerste instantie weigert hij, maar ze weet hem al snel te overtuigen om kousen en hakken aan te doen, en een jurk voor te houden.

Op het moment dat Einar de verfijnde stoffen aanraakt zie je hem veranderen. Er ontstaan een verlangen en een fascinatie voor vrouwenkleding. Wanneer Gerda voorstelt om naar een feest te gaan als vrouw, ontstaat Lili, een verlegen ‘nichtje’ van Einar. Lili begint steeds vaker terug te komen, tegen de wensen van Gerda in. In eerste instantie gaan ze op zoek naar hulp; maar na een incident waarbij een dokter de ‘perverse’ Einar wil laten opnemen, vlucht het stel naar Parijs. Daar ontmoeten ze dr. Warnekros (Sebastian Koch), die gelooft dat het mogelijk is om van Lili een echte vrouw te maken door een geslachtsverandering.

Het is moeilijk voor te stellen dat een andere acteur dan Eddie Redmayne de rol van Einar/Lili op zich zou kunnen nemen. Het delicate uiterlijk van de acteur zorgt ervoor dat hij er geloofwaardig uitziet als vrouw, en zijn bewegingen zijn sierlijk en gecontroleerd. Maar niet alleen van buiten straalt hij vrouwelijkheid uit. Hij lijkt tot leven te komen als Lili, terwijl hij als Einar de indruk wekt van een leeg omhulsel dat een geheim met zich meedraagt.

Misschien even goed als Redmayne is Vikander (Ex_Machina, The Man From U.N.C.L.E.) als zijn vrouw. In een groot gedeelte van de film ligt de focus op Gerda, haar emoties worden beter in beeld gebracht waardoor de persoon waar het eigenlijk over gaat, Lili, soms naar de achtergrond verdwijnt.

De film is bijna perfect; prachtig gefilmd, de kostuums maken de fascinatie voor vrouwenkleding zeer begrijpelijk en de acteurs zijn op hun best. Toch blijf je na de film met het gevoel zitten dat er iets ontbreekt. Misschien is de film té perfect. Einar was transgender in de jaren ’20, iets wat ongetwijfeld veel problemen zal hebben opgeleverd. Toch komen deze problemen niet echt naar voren. Ja, het stel gaat veel dokters af, waarvan de helft Einar in een tehuis wil stoppen. Ze moeten zelfs naar Parijs vluchten. En ja, hij wordt een keer in elkaar geslagen.

Maar je zou verwachten dat, zeker in die tijd, de problemen ernstiger zouden zijn (en ze overal niet zo makkelijk vanaf komen). Het vinden van een dokter die een geslachtverandering mogelijk maakt, lijkt zo gebeurd, en Gerda lijkt er helemaal niet zo veel problemen mee te hebben dat haar man liever een vrouw wil zijn. Ze worstelt ermee, maar accepteert het al snel en wordt een grote steun voor Lili. De film was realistischer, en had meer emotie gehad, wanneer het als geheel wat rauwer geweest was. Iets minder perfectie, en wat meer van de donkere realiteit die transgenders ook vandaag de dag nog meemaken.