Trainwreck

In eigen land is Amy Schumer al jaren één van de meest geprezen comédiennes. Met het door haarzelf geschreven Trainwreck, waarin ze bovendien haar debuut maakt op het witte doek, geeft de grofgebekte Amerikaanse ook aan de rest van de wereld een imposant visitekaartje af.

Amy (Schumer) is een journaliste bij een sleazy magazine die al jaren leeft volgens het credo dat monogamie niet mogelijk is. Die wijze les leerde ze al op jonge leeftijd van haar vader Gordon (Colin Quinn), aan de hand van een hilarische vergelijking met de poppen waarmee Amy en haar zusje Kim (Brie Larson) spelen.

De blonde rouwdouwer gaat feestend en zuipend door het leven en heeft bijna iedere avond een andere kerel in haar bed. Hoewel ze ook een min of meer 'vaste' relatie heeft met de gespierde Steven (WWF-worstelaar John Cena) heeft. Wanneer Amy van haar hoofdredacteur Dianna (een compleet onherkenbare Tilda Swinton) de opdracht krijgt sportarts Aaron (Bill Hader) te interviewen, begint Amy ernstig te twijfelen aan haar levenswijze.

De plot van het door Judd Apatow geregisseerde Trainwreck is vrij conventioneel, maar de weg er naartoe is alles behalve orthodox. De grove grappen vliegen je om de oren en niemand wordt gespaard. Dat werkt absoluut verfrissend, ook omdat veel situaties bijzonder herkenbaar zijn. Dat is ook wel weer te verklaren aangezien Schumer het script van de film grotendeels baseerde op haar eigen leven. De Amy uit de film is een uitvergrote versie van de Amy die haar speelt, zei Schumer al in interviews.

Ze schreef het scenario op aanraden van Apatow, die onder de indruk was van de blonde comédienne toen hij haar voor het eerst op televisie zag. Hoewel Schumer als enige scenariste op de credit roll staat, is de hand van Apatow duidelijk zichtbaar in Trainwreck, dat naadloos in de categorie met bijvoorbeeld Knocked Up en Bridesmaids past. Niet toevallig ook films waarbij Apatow betrokken was als respectievelijk regisseur en producent.

Qua grofheid gaat Trainwreck nog wel wat verder dan eerder genoemde films. Maar het werkt uitstekend doordat het personage van Schumer zo verfrissend en origineel is. Voeg daarbij een zeer aimabele Hader, zijn eerste komische hoofdrol, en tal van heerlijk dik aangezette bijrollen - de beroemde basketballer LeBron James is zelfs een openbaring - en je zult je prima vermaken. Al begint de film tegen het eind wel wat te rekken en is ie met dik twee uur eigenlijk wel wat aan de lange kant voor een komedie. Maar ook dat lijkt haast een handelsmerk van Apatow.