Triple 9

Geplaatst: door Daan Snouck Hur...

999 is de code die politie in de VS gebruikt wanneer een collega-agent is neergeschoten. Heel het korps maakt dan pas op de plaats en haast zich naar het plaats delict. Het motief hierachter is lovenswaardig maar zo'n over-emotionele en voorspelbare reactie is natuurlijk vragen om problemen, aangezien de rest van de stad op dat moment zo goed als wetteloos is. Dit is dan ook precies waar een bende overvallers in Atlanta vanuit gaat als zij, schaakmat gezet door de Russische maffia, wanhopig hun hachje proberen te redden na een mislukte overval.

De bende, aangevoerd door Chiwetel Ejiofor's ex-militair Atwood, bestaat naast een paar beroepscriminelen ook uit twee corrupte agenten. Tijdens een bankoverval voor de Russische maffia gaat het bijna mis nadat een van de overvallers in zijn gretigheid een stapel bankbiljetten met een verfbom er in meegraait. Ze ontkomen ternauwernood, maar het is duidelijk dat deze verzameling opgefokte mannelijkheid verre van een geöliede machine is.

De Russen krijgen wat ze willen - informatie over de opgesloten echtgenoot van mater familias Irinia Vlaslov, gespeeld door een overtuigend angstaanjagende en bijna onherkenbare Kate Winslet - maar weigeren te betalen. Vlaslov dwingt Atwood en zijn mannen tot een vrijwel onmogelijke klus voor ze hun geld krijgen: inbreken in een zwaarbewaakt overheidsgebouw om de laatstbenodigde info te stelen die haar man uit de gevangenis kan krijgen.

Het helpt dan ook niet dat foute agent Belmont (Anthony Mackie) net een nieuwe partner toegewezen heeft gekregen in de vorm van Casey Affleck's heilige boontje Chris Allen, zo'n typische rookie die denkt dat hij het recht wel even zal doen zegevieren. Als de boeven concluderen dat een "triple nine" toch echt de enige manier is om de klus te klaren en Allen het meest geschikte doelwit hiervoor lijkt, begint er bij Belmont toch wel iets van een geweten te knagen. Hij en de rest van de bende moeten echter in eerste plaats zichzelf in leven zien te houden.

Na gewichtige films over eenkennige rouwdouwers als The Proposition en Lawless is een bloedserieuze Heat-achtige crimi als dit natuurlijk koren op de molen van regisseur John Hillcoat. Maar waar zijn eerdere films stijlvolle karakterstudies waren over eendimensionale mannen die door omstandigheden tot het uiterste van hun overtuigingen gedreven werden, voelt Triple 9 aan als een stapje terug. Hillcoat weet zich goed raad met de esthethiek die bij dit soort films hoort, dus we krijgen strak gemonteerde shoot-outs, close ups van zwetende gezichten, verhitte dialogen, etc., maar het script van nieuwkomer Matt Cook levert hem helaas niet genoeg munitie voor een voltreffer.

Waar ijkpunt Heat speelde met de archetypes van agent en crimineel door zowel het 'goed' als het 'slecht' meer diepgang en franje te geven, heeft Cook zijn potentiele epos bevolkt met wandelende cliché's, personages die stuk voor stuk weinig meer zijn dan plot-devices, bedoeld om een bepaald type verhaal te vertellen. Dan kan je cast nog zo indrukwekkend zijn, het blijft hiermee een vergankelijke invuloefening.

Naast Affleck, Mackie en Winslet zien we bijvoorbeeld Woody Harrelson als doorgewinterde veteraan-rechercheur-die-het-de-hele-tijd-al-bij-het-rechte-eind-had, en verder ook de twee boevenbroers waarvan de oudere (Norman Reedus uit The Walking Dead) de jongere (Aaron Paul, die hier zo mogelijk een nog irritantere versie van zijn Breaking Bad-personage neerzet) nog steeds de hand boven het hoofd moet houden. Ook de gewetenloze dirty cop is van de partij.

Uiteindelijk viert voorspelbaarheid dus hoogtij, maar Hillcoats goede oog voor visuele stoerheid gecombineerd met de noemenswaardige cast en enkele goed uitgedachte setpieces compenseren Triple 9's tekortkomingen en voorkomen dat de film wegzakt in een moeras van middelmatigheid.