Trolls

De makers van Shrek komen met Trolls, een muzikale en kleurrijke animatiefilm over de in 1959 door de Deense houtbewerker Thomas Damm bedachte poppetjes met het felgekleurde rechtopgekamde haar. Voor DreamWorks Animation betekent het de eerste musicalfilm sinds The Prince of Egypt.

Tekst: Lara van Vliet

De Trolls zijn de gelukkigste wezentjes op aarde en zingen en dansen de hele dag door. Prinses Poppy (stem van Anna Kendrick) is de vrolijkste van allemaal en organiseert een feest voor iedereen. Tijdens dat feest worden ze ontdekt door een boze Bergen die een klein groepje ontvoert. De Bergens zijn het tegenovergestelde van de Trolls en kennen geen blijdschap of geluk, behalve wanneer ze een Troll eten.

Poppy besluit achter ze aan te gaan om haar vrienden te redden en krijgt hierbij hulp van de enige pessimistische Troll die niet zingt of danst: Branch. Samen moeten ze een manier verzinnen om hun vrienden weer heelhuids thuis te krijgen, maar dat is nog niet zo makkelijk tussen allemaal hongerige Bergens die wanhopig op zoek zijn naar een gelukkig gevoel.

Popster Justin Timberlake is, naast het inspreken van de stem van Branch, ook verantwoordelijk voor een groot deel van de muziek in de film. Hij wordt bijgestaan door grote namen als Gwen Stefani en Ariana Grande. De meeste nummers die door de cast worden gezongen, zijn remakes van bestaande hits. Zo komen onder meer Cyndi Laupers True Colors, September van Earth, Wind & Fire en Timberlakes eigen hit Can't Stop the Feeling voorbij.

Wederom slaagt DreamWorks erin een animatie te creëren die zowel het jonge als het oudere publiek anderhalf uur lang blijft boeien. De kleine, enthousiaste kleurenbommetjes met hun magische wilde haren zijn een feestje om naar te kijken. De bestaande hits die in de film voorbij komen, zijn zo min mogelijk aangepast en in hun waarde gelaten, waardoor ook de volwassen kijker de neiging krijgt om mee te zingen.

De droge grappen die in de film verwerkt zijn, zorgen er bovendien voor dat de film ook leuk blijft wanneer er niet wordt gezongen. Vooral de interactie tussen hoofdrolspelers en tegenpolen Poppy en Branch is een interessante strijd tussen optimisme en pessimisme.

De sarcastische humor, vooral van Branch die niks moet hebben van alle vrolijkheid, zorgt voor balans in de blije glitterwereld van de Trolls. Desondanks behoudt de film een opgewekte ondertoon en vermaakt Trolls de kijker tot het eind.