The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 2

Geplaatst: door Alette Kreuze

Nadat in de zomer van 2011 het fenomeen Harry Potter voor het laatst zijn weg naar het witte doek wist te vinden, is het nu de beurt aan een andere reeks boekverfilmingen om ditzelfde te doen. The Twilight Saga brengt vandaag zijn laatste hoofdstuk uit en zal voorgoed een einde maken aan een discussie die al ruim vier jaar voortduurt: hoor je bij Team Edward of Team Jacob?

In het laatste deel van de reeks zijn alle dromen van Bella (Kristen Stewart) dan eindelijk uitgekomen en mag ze, samen met haar grote liefde Edward (Robert Pattinson) en hun dochtertje Renesmee (Mackenzie Foy), van het eeuwige leven gaan genieten. Het geluk is echter maar van korte duur wanneer de Volturi (een stel oppermachtige vampiers) een tip krijgt over het bestaan van Renesmee.

De Volturi ziet het bestaan van Renesmee als een bedreiging voor de macht die ze al eeuwen lang stevig in handen hebben vanuit hun kasteel in Italië en besluiten ten strijde te trekken tegen de familie Cullen om voor eens en voor altijd een einde te maken aan hun bestaan. De Cullens gaan echter niet onvoorbereid deze strijd in en zoeken zelf ook een groep medestanders bij elkaar om een kans te maken hun familie in leven te houden en ongeschonden aan deze dreiging te ontkomen.

De ultieme zegening van dit laatste deel van The Twilight Saga is dat net als bij het vorige deel - Oscarwinaar Bill Condon (Gods And Monsters) in de regisseursstoel plaats heeft genomen. Hij heeft de film op visueel gebied tot een prachtig geheel weten te maken, dat zowel voor de haters als de liefhebbers van de filmreeks een lust voor het oog is. Alleen al de openingcredits maken Breaking Dawn - Part 2 de moeite waard om te bezoeken. Het camerawerk en het gebruik van geluiden, effecten en alle andere visuele elementen zijn echter ook zeker niet mis.

Hoewel de film visueel gezien perfect in elkaar zit, zal dat voor de meeste mensen niet de reden zijn dat zij naar de bioscoop gaan. En ja, op het punt van het verhaal laat Breaking Dawn - Part 2 je toch in de steek. Dit hangt gedurende de eerste helft van de film aaneen van mierzoete, romantische momenten en gaat al snel vervelen.

De tweede helft maakt echter een hoop goed, al zal het interessant zijn om te zien in hoeverre de fans die trouw zijn aan de boeken, er gelukkig van zullen worden. De makers hebben namelijk het (wijze) besluit genomen om deels af te wijken van de boeken. Dit zal ongetwijfeld niet altijd in goede aarde vallen bij de echte diehard fans, maar wellicht ook tot een zekere anticlimax leiden bij de groep mensen die onbekend is met de boeken en puur voor de film komt.

Het verhaal laat dus, vooral in het begin van de film, veel te wensen over en het acteerwerk is ook zeker niet altijd geweldig te noemen. Al zijn er op dit laatste punt wel uitzonderingen. Zoals Michael Sheen die geweldig is in de rol van Aro, de leider van de Volturi. Mede dankzij acteurs als hij binnen de cast, de mooie beelden en de prachtige soundtrack is The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 2 een film geworden die als geheel niet eens zo heel slecht is.