Verliefd Op Ibiza

Met Verliefd Op Ibiza volgt Johan Nijenhuis een beproefd recept: bekende koppen die een breed publiek aanspreken, zomerse sferen, dito muziek en een makkelijk te behappen verhaaltje. Waar in zijn voorgaande films als Costa! en Volle Maan slechts een handvol acteurs en actrices centraal stond, is Verliefd Op Ibiza veel meer een ensemble- of mozaïekfilm. Denk nu alleen niet dat het vergelijkbaar is met bijvoorbeeld Alles Is Liefde, want daarvoor schiet het behoorlijk te kort.

Aanvankelijk wilde Nijenhuis deze film draaien op het Griekse eiland Kreta, maar hij week uit naar Ibiza. Begrijpelijk, het partyeiland staat immers al jaren volop in de belangstelling. Veel BN’ers vieren er hun vakantie of bezitten er een huis én bekende Nederlandse dj’s als Tiësto en Armin van Buuren hebben hun eigen avonden in één van de vele clubs die het eiland rijk is. Nummer 1-dj van de wereld Van Buuren heeft zelfs een rolletje in deze film, waarvoor hij overigens het grootste deel van de muziek leverde.

Verliefd Op Ibiza is op te delen in vier verhaallijnen die uiteindelijk allemaal bij elkaar komen, zoals het een ensemblefilm betaamt. Centraal daarin is profvoetballer Kevin Hoogland (de overtuigend op het witte doek debuterende Jan Kooijman) die samen met zijn ‘golddiggende’ vriendin Elza - een compleet over de top spelende (toch?) Kim Feenstra - de zomer doorbrengt op het partyeiland bij uitstek. Juist wanneer Hoogland zijn voetbalvrouw ten huwelijk wil vragen, slaat de twijfel toe.

Lex (Rick Engelkes) is een oude rockster die ooit een nummer 2-hit scoorde in Japan en nog steeds leeft alsof ie een twintiger is. Alleen dan wel met drie volwassen dochters, van evenveel verschillende moeders, met wie hij op het punt staat zijn verjaardag te vieren. Bikini-ontwerpster Zara (Gigi Ravelli), de oudste van de drie, woont als enige niet op het eiland, maar grijpt de verjaardag van haar vader aan om dan ook maar direct een fotoshoot van haar nieuwe collectie voor een belangrijk magazine te doen.

Ze komt samen met haar man Pim (David Lucieer) en hun twee kinderen naar het Spaanse eiland, waar haar toch al niet bijster goede huwelijk nog verder onder spanning komt te staan. Waar Zara juist erg serieus in het leven staat, is het voor haar halfzusjes Lizzy (Sanne Vogel) en de regelmatig topless door het beeld huppelende Bibi (Marly van der Velden) juist lang leve de lol.

En dan is Jacky (Lone van Roosendaal) er nog, die samen met vriendin Irma (Simone Kleinsma) op Ibiza is om "haar scheiding even lekker van zich af te neuken". Maar het is juist Irma die een vent aan de haak slaat, de veel jongere Lars (Jim Bakkum). Hij is de manager van de dj-tweeling Boyd en Dylan (Marius en Jasper Gottlieb uit SpangaS), die hopen hun muziek aan Armin van Buuren te kunnen laten horen.

Een Oscar zal Nijenhuis niet snel winnen. Daarvoor zijn de films en televisieseries die hij aflevert te commercieel, plat en inhoudsloos. Dat lijkt de Tukker zelf dondersgoed te weten en zijn producties pretenderen dan ook niets meer te zijn dan puur vermaak. Juist dat gebrek aan pretentie zorgt ervoor dat Verliefd Op Ibiza, dat door de muziek en zomerse beelden regelmatig aandoet als één grote videoclip, prima wegkijkt.

Al wordt niet door iedereen even sterk geacteerd - vooral van Vogel verwacht je meer - en stapt Nijenhuis soms wel érg makkelijk over toch al wat geforceerd gebracht drama heen.