Virgin Mountain

Geplaatst: door Lisa La Feber

Virgin Mountain is het portret van een 43-jarige man die nog steeds thuis bij zijn moeder woont en nog maagd is. Het is een kijk op het stille buitenbeentje en zijn leegte. De hoofdrolspeler Fusi (Gunnar Jónsson) is sociaal nogal ongemakkelijk en heeft weinig vrienden. Zijn leven kent weinig afwisseling, elke dag ziet er vrijwel hetzelfde uit. Hij heeft hobby’s als spelen met oorlogspoppetjes en bestuurbare autootjes. Tot hij op een dag Sjöfn (Ilmur Kristjánsdóttir) ontmoet. Zijn leven ziet er vanaf dit moment ineens heel anders uit.

Fusi is een enorme man met een nog groter hart. Het is een ontzettend aandoenlijk personage waar je meteen mee te doen hebt. Hij is een man van weinig woorden en durft niet voor zichzelf op te komen. Op werk maken zijn collega’s hier misbruik van en wordt hij gepest. Zijn moeder, een vrij hopeloze vrouw met een foute keus in mannen, vindt het tijd worden dat Fúsi wat meer de deur uit gaat. Hij krijgt van de vriend van zijn moeder Line dance lessen cadeau.

Bij het linedancen ontmoet hij de levendige Sjöfn. De eerste indruk die Sjöfn wekt, blijkt uiteindelijk niet te kloppen. Het levendige en vrolijke verdwijnt en we leren een andere kant van haar kennen. Tegelijkertijd zien we ook een andere zijde van Fúsi. Hij blijkt ontzettend zorgzaam te zijn met een hart van goud. De rol van Fúsi had door niemand anders gespeeld kunnen worden. Jonssons uitstraling maakt hem perfect voor de rol. Het script is ook voor hem geschreven.

Personages die er niet bij horen en zich het buitenbeentje voelen lijkt een vaak voorkomend thema te zijn in films van regisseur Dagur Kári, zoals bij Noi The Albino en Dark Horse. "It’s not really a conscious choice on my behalf to portray outsiders. I’m just interested in creating the best possible characters, and the ones who are slightly off, misplaced or those who are more likely to cast off interesting situations, than the ones who fit in. That is my main focus: The character and the situation. But the term outsider has never really been in my mind, until journalists started pointing it out", zegt de regisseur daarover.

Virgin Mountain, winnaar van beste film, beste acteur én beste scenario tijdens het Tribeca Film Festival, brengt verschillende thema’s naar boven: het leven als buitenbeentje, eenzaamheid, kindermisbruik, gepest worden, depressie. Het eind laat zien dat Fúsi eindelijk een keer voor zichzelf kiest en een weg inslaat die beangstigend voor hem is. Dat lijkt de boodschap van de film: stap uit je comfortzone en ga het onbekende tegemoet.