The Visit

Geplaatst: door Sonny Kempkes

Het is moeilijk te geloven dat de carrière van de man die ooit 'de nieuwe Spielberg' werd genoemd dieper zonk dan de Titanic. Na meesterwerken als The Sixth SenseUnbreakable en Signs werd de kwaliteit van de films van M. Night Shyamalan aanmerkelijk minder. Dieptepunten zijn het idiote The Happening en de uitgekotste flops The Last Airbender en After Earth. Het lijkt erop dat Shyamalan zelf ook wel begreep dat er iets moest veranderen. Hij richtte zich even op televisie en is na een pauze terug met een nieuwe film. Je kunt The Visit gerust een 'passion project' noemen, Shyamalan schreef het script en financierde de film voor het overgrote deel uit eigen zak.

In The Visit wordt het beeld dat we zien geleverd door Becca (Olivia DeJonge) die een documentaire maakt. Dit is de reden voor het found footage concept, en toegegeven: deze reden is beter aan te nemen dan de meeste films binnen dat genre. Becca en haar broertje Tyler (Ed Oxenbould) gaan een aantal dagen bij haar grootouders logeren. Zij hebben deze nog nooit gezien omdat hun moeder op haar 17e na een ruzie vertrokken is. Het doel van Becca is de band tussen haar moeder en grootouders te repareren. Wanneer ze echter aankomen bij de grootouders gedragen deze zich erg vreemd.

De film is grappig, zo grappig zelfs dat het soms afbreuk doet aan het horrorkarakter dat Shyamalan probeert te creëren. Dit zorgt voor af en toe wat inconsistenties qua toon, ook komen eng bedoelde momenten soms niet goed over. Als geheel blijft de film echter verrassend goed overeind door wat slimme vondsten. Shyamalan is zoals bekend een meester van de plottwist, hij weet ook hier niet teleur te stellen.

Found footage is een genre dat gekatapulteerd werd door The Blair Witch Project, en waar de meeste filmliefhebbers nu verzuchten dat dat nooit gebeurd was. De meeste found footage films zijn namelijk slecht, ze worden enkel gemaakt om snel geld te verdienen (want dat doen ze vrijwel altijd, regelmatig tweehonderd keer hun eigen budget). Toch is het Shyamalan zeer aan te prijzen dat hij er een interessante en goede richting aan weet te geven. Ook kan hij ondanks het genre zichzelf niet inhouden en weet hij een aantal prachtige shots te verwerken in de 'documentaire'. De film haalt het weliswaar niet bij de drie eerder genoemde meesterwerken, maar we eindelijk weer af en toe de genialiteit die de man in zich heeft doorschemeren.

Het acteerwerk van alle acteurs is uitstekend. In het bijzonder de angstaanjagende oma Deanna Dungan die ervoor zorgt dat je meteen anders naar bejaarden om je heen kijkt. Daarnaast zijn ook Olivia DeJonge en Ed Oxenbould uitstekend. Zij zorgt voor de meer serieuze dramatische toon en hij brengt de nodige hilariteit als ambitieuze rapper.

The Visit is een goede film van een regisseur die eindelijk weer de juiste weg heeft gevonden. De hoop is dus dat Shyamalan ook zo doorgaat. Hij moet films maken waar zijn hart en ziel in liggen, geen Hollywood blockbusters maar films die iets origineels doen, of het in ieder geval proberen. The Visit is op vele vlakken geslaagd. Het acteerwerk, het verhaal, de humor en hoe alles beeld gebracht is. Ondanks dat de lijn tussen horror en comedy af en toe vervaagd en dit ook de ‘angst’ uit bepaalde scènes haalt is de film als geheel sterk.