The Walk

Geplaatst: door Igor Kondrat

Mensen kijken met open mond naar boven. Ver in het wolkendek loopt een gestalte op een dunne kabel. Balancerend met zijn stok loopt de Fransman Philippe Petit van de ene Twin Tower naar de andere. Hij is omhuld door stilte. Beneden hoor je de mensen schreeuwen en omhoog wijzen van verbazing. The Walk van regisseur Robert Zemeckis (Flight, Forrest GumpBack to the Future Trilogy) neemt je mee in het leven van een koorddanser die zijn leven waagt voor een ultieme act.

De film is geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van Petit die in 1974 een uur lang op een stalen kabel tussen de twee Twin Towers liep. Via de zuidelijke toren ging hij in de ochtend naar de andere kant. Een keer lopen was voor hem niet genoeg. Al gauw vervolgde de Fransman zijn spektakel meerdere keren. Eenmaal afgestapt werd hij gelijk gearresteerd en meegenomen naar het politiebureau. In The Walk kun jij als kijker jezelf verplaatsen in de koorddanser die iets onmogelijks toch mogelijk maakt.

In het begin van de film zie je Petit (Joseph Gordon-Levitt) zijn verhaal vertellen. Je wordt meegenomen naar zijn verleden. De droom voor koorddansen ontstaat wanneer Petit als een jochie naar een circusoptreden gaat. Met een blik vol bewondering kijkt hij naar de koorddanser die elegant voet voor voet over een stuk touw loopt. Al gauw wordt het zijn passie en traint hij zelf in de tuin. Echter vindt zijn vader het niks en wordt Petit later op zijn leeftijd uit huis gezet. Als straatartiest begint hij in hartje Parijs zijn geld te verdienen.

Op een dag krijgt hij kiespijn tijdens zijn straatoptreden. Met zijn anti-autoritaire karakter staat hij in de wachtruimte van de tandarts te zeuren om zonder te wachten naar binnen te gaan. Uiteindelijk geeft hij op en gaat naast een andere man zitten. Bladerend door de tijdschriften stopt in een keer zijn kiespijn. Dat is zijn droom. De twee Twin Towers. Dat is de plek waar hij zijn draad gaat spannen.

Om zijn doel te verwezenlijken gaat Petit in de leer bij de circusdirecteur Papa Rudy (Ben Kingsley). Eerst wil hij zijn geheimen niet prijsgeven. Maar toch besluit hij om Petit uit te leggen hoe je de kabel vastmaakt dat je als koorddanser er levend vanaf komt. Petit leert de kneepjes van het vak en krijgt een goede band met Papa Rudy.

Gesteund door zijn 'werknemers' en zijn vriendin (Charlotte Le Bon) gaat hij aan de slag om zijn coup op de Twin Towers te plegen. Als kijker voelt het alsof je zelf ook meehelpt aan de voorbereidingen van de act. Je wilt dat het goed gaat. Na de film krijg je ook iets moois mee; namelijk dat een droom verwezenlijken mogelijk is als je er maar alles voor geeft.