What We Did On Our Holiday

Geplaatst: door Isabeau van Halm

Regisseurs Andrew Hamilton en Guy Jenkin baseerden What We Did on Our Holiday op hun succesvolle sitcom Outnumbered, waar volwassenen een script hebben en de kinderen pas vlak voor het opnemen van een scene instructies krijgen. Holiday draait net als de serie om twee ouders met hun drie kinderen.

Een disfunctioneel gezin - bestaande uit ouders Doug (David Tennant) en Abby (Rosamund Pike) en hun drie kinderen Lottie (Emilia Jones), Mickey (Bobby Smalldridge) en Jess (Harriet Turnbull) - gaat naar Schotland om hun terminaal zieke opa Gordie (Billy Connolly) op te zoeken voor zijn 75e verjaardag. Doug en Abby leven niet mee samen, maar deze informatie willen ze Gordie besparen, omdat hij toch niet lang meer heeft. Ze betrekken hierbij hun kinderen, die niet mogen vertellen dat hun ouders gaan scheiden.

Net als in een sitcom is er met alle personages wel iets mis. Doug en Abby doen niet anders dan ruzie maken, Lottie schrijft alles wat ze meemaakt neurotisch op in een boek, Mickey leeft in een fantasiewereld met Vikingen en Abby laat sleutels op mysterieuze wijze verdwijnen. Waar dit concept in een sitcom goed werkt, voelt het in de film al snel cliché.

De film begint goed met verrassende en onverwachte grappen. De kinderen moeten een geheim bewaren, wat ze natuurlijk nooit zal gaan lukken. Wanneer het gezin in Schotland aankomt, neemt het plot echter een compleet andere wending als de kinderen met opa naar het strand gaan. De leugens komen op de achtergrond, en de focus ligt vooral op Gordie en zijn drie kleinkinderen. Komiek Billy Connolly, die in het echte leven ook ziek is, heeft een goede chemie met de jonge acteurs en er zijn genoeg vermakelijke grappen.

Het beste deel van What We Did on Our Holiday speelt zich af op het strand, als de kinderen de laatste bizarre wens van hun opa proberen te vervullen, die hij als grap aan Mickey vertelde. Dit gebeurt allemaal terwijl bij het huis de voorbereidingen voor het grote verjaardagsfeest en het geruzie gewoon doorgaan.

Hierna gaat het echter snel bergafwaarts met de film. Er ontstaat een bizar mediacircus en vanuit het niets duikt er een onrealistische vrouw van de kinderbescherming op, die net zo snel weer verdwijnt. De volwassenen, die de hele film niets anders deden dan ruzie maken, zien aan het einde het licht en kunnen het weer goed met elkaar vinden.

What We Did on Our Holiday is een vermakelijke en, door zijn plotselinge plotwendingen, verrassende film tot en met de strandscène, daarna wordt het helaas snel minder. Wanneer het grappige en hartverwarmende karakter van Connolly weg is, is er weinig reden om de film nog verder te kijken. Waar Outnumbered op tv succesvol is, werkt het concept op het witte doek toch een stuk minder.