Wild

Geplaatst: door Sonny Kempkes

Wat doe je als je hele leven een puinhoop is en je geen uitweg meer ziet? Cheryl Strayed wandelde een tocht van ruim 1750 kilometer door Amerika. Ze schreef over haar ervaringen in het boek Wild: From Lost to Found on the Pacific Crest Trail. Nu is er de onvermijdelijke boekverfilming met in de hoofdrol Reese Witherspoon.

Cheryl Strayed (Reese Witherspoon) heeft het absolute dieptepunt in haar leven bereikt. Haar moeder is overleden, ze is gestopt met haar opleiding, worstelt met een drugsverslaving en is gescheiden van haar man. Om de controle op haar leven terug te krijgen besluit ze ongetraind de Pacific Crest Trail te lopen. Een tocht van ruim 1750 kilometer. Ze dwingt zichzelf haar eigen angsten en fouten onder ogen te komen. In de wildernis ben je namelijk echt alleen met je problemen en gedachten. Onderweg ondergaat ze een transformatie. Haar doel is niet verlossing maar de persoon die ze ooit was terugvinden.

Reese Witherspoon kreeg een Oscarnominatie voor haar rol als Strayed. Er is inderdaad veel voor te zeggen. Ze weet de verschillende fases in haar leven sterk over te brengen en de kijker mee te voeren op haar transformerende reis. Ook Laura Dern kreeg een nominatie als de moeder van Cheryl. Zij weet de ongekende positiviteit van haar personage uitstekend over te brengen. Dat beide actrices geen Oscar wonnen, doet weinig af aan hun prestaties.

Een film over een wandeltocht door de wildernis wordt uiteindelijk beoordeeld op enkele punten; verhaal, acteerwerk en misschien nog wel het belangrijkste: cinematografie. Je wilt je als kijker wanen in de uitgestrekte wildernis. Je wilt met Cheryl mee op haar avontuur. Je wilt geraakt worden en jezelf verliezen in de schoonheid die de natuur te bieden heeft. Wild slaagt hier slechts gedeeltelijk in.

Ja, het zijn mooie plaatjes en we leven tot op zekere hoogte mee met Cheryl. Maar er lijkt toch een soort afstand te bestaan. De uitgestrektheid, het ontzag voor de eindeloze natuur komt niet vlekkeloos over. De film haalt het niet bij vergelijkbare prenten als Into the Wild of Tracks waarin we werkelijk meegezogen werden in het verhaal. Op dat punt komt de soundtrack van Wild ook tekort. Desalniettemin blijft een sterk eindresultaat over.

Jean-Marc Vallée, die vorig jaar doorbrak met het ijzersterke Dallas Buyers Clubweet opnieuw een mooie film af te leveren. De 115 minuten vliegen voorbij, al worden de flashbacks naar Cheryls oude leven soms wat repetitief. Daarnaast komt haar eenzaamheid soms niet goed over omdat momenten waarop ze alleen is te snel afgewisseld worden met ontmoetingen met andere reizigers.

Wild is een intrigerende film met uitstekende acteerprestaties. Toch lijkt de film een onderscheidend karakter te missen waardoor hij ook vergankelijk is en het niet haalt bij eerdere films in dit genre. Dit verhaal zal mogelijk wel mensen inspireren hun leven uit een sleur te trekken en hun problemen aan te pakken. Niets houdt je tegen je wandelschoenen aan te trekken en er op uit te gaan. Dat is iets wat iedereen eens zou moeten doen. En daar heeft de film dan wel volledig gelijk in.