Winter's Tale

Het is niet veel scriptschrijvers gegeven laat in hun carrière nog een door henzelf geschreven scenario te mogen verfilmen. Akiva Goldsman, die in 2002 een Oscar kreeg voor zijn script van A Beautiful Mind, krijgt twintig jaar na zijn debuut als scriptschrijver met The Client die kans wel. Met Winter's Tale, een verfilming van het gelijknamige boek van Mark Helprin uit de jaren tachtig van de vorige eeuw.

Deze winterse vertelling gaat over de van oorsprong Ierse inbreker Peter Lake (Colin Farrell). Toen zijn ouders als immigrant poogden de Verenigde Staten binnen te komen aan het eind van de negentiende eeuw, werden zij geweigerd. Op ingenieuze wijze slaagden de ouders van toen nog babytje Peter erin hem toch in New York te krijgen. Daar groeit de jongen op tot crimineel die zich probeert los te maken van zijn baas Pearly Soames (Russell Crowe).

Daarmee begint de film ook. We hebben een klein sprongetje gemaakt naar 1916 en zien hoe - de voor een in New York opgegroeide man wel een héél vet Iers accent hebbende - Peter achterna gezeten wordt door Soames en zijn trawanten. Een vliegend wit paard (ja, echt!) brengt redding en redt het hachje van de twintiger. Lake besluit daarop New York te ontvluchten, maar wil nog één flinke kraak zetten om wat fortuin te vergaren.

Hij ziet een arts (William Hurt) en zijn familie vertrekken bij hun statige woning en besluit daar in te breken. Terwij hij bezig is met de kluis blijkt Beverly (Jessica Brown Findlay), de dochter des huizes, niet mee te zijn gegaan met haar ouders en zusje. Onze protoganist valt als een blok voor het prachtige meisje en is op slag verliefd. Eén probleem: Beverly is terminaal. Iemand maakt Lake wijs dat zijn levensdoel is om het meisje te redden, maar wonderwel sterft ze niet veel later in de armen van de klaploper.

Dan maakt het verhaal een sprong van 1916 naar 2014 en zien we Lake verdwaasd door het New York van nu struinen. Hij heeft geen idee wie hij is, maar krijgt van journaliste Virginia Gamely (Jennifer Connelly) hulp om te ontdekken waar hij vandaan komt. Wanneer ze in het archief van de krant waar Gamely werkt een oude foto vinden waarop Peter en Beverly samen staan, begint het hem weer een beetje te dagen. De nog behoorlijk kwieke hoofdredactrice van de krant blijkt het jongere zusje van Beverly (hoe dan, we zijn bijna een eeuw verder?!?) en verschaft meer duidelijkheid.

Laten we er maar gewoon geen doekjes om winden: Winter's Tale is een totale mislukking. Een regelrechte ramp. Zonde van je tijd. Nog erger: zonde van zoveel acteertalent. Om over het verkwanselde budget van naar verluidt zo'n zestig miljoen dollar maar niet te beginnen. Zouden ze bij Warner Bros. eens een blik geworpen op het palmares van Goldsman en zich vervolgens hebben blindgestaard op titels als The Client, A Time To Kill, I Am Legend en Angels & Demons en volledig over het hoofd hebben gezien dat Goldsman ook misbaksels als Silent Fall, Batman & Robin en Lost In Space pende?

Je vraagt je echt af waar in het traject het mis is gegaan. "Directed, written & produced by Akiva Goldsman", staat er na net geen twee uur speeltijd op de aftiteling. Misschien is dat wel een reden: Goldsman had te veel touwtjes in handen en geen klankbord die hem de juiste richting uit kon sturen. Al zou je zeggen dat Goldsman met Farrell, Crowe, Connelly, Hurt en Will Smith (als duivel Lucifer) beschikte over voldoende castleden die geacht moeten worden dat te doen. Maar nee, er is amper een scène te vinden waarbij je niet denkt: what were they thinking?

Of Winter's Tale direct de genadeklap voor Goldsman-de-regisseur betekent, moeten we afwachten. Hollywood toonde zich eerder vergevingsgezind richting de Amerikaan, toen deze eind jaren negentig de belabberde scripts voor onder meer Batman & Robin en Lost In Space afleverde. Goldsman revancheerde zich vervolgens ijzersterk met A Beautiful Mind. Wellicht heeft hij als regisseur eenzelfde scenario voor zichzelf in petto. Maar waar Koning Winter dit jaar aan ons land lijkt voorbij te trekken, doet iedere filmliefhebber er verstandig aan dit winterse sprookje compleet te negeren.