X-Men: Days of Future Past

Geplaatst: door Bart de Bruijn

Het is één grote reünie. In het vierde X-Men deel van Bryan Singer zitten niet alleen de nieuwe acteurs, zoals James McAvoy en Michael Fassbender, maar ook zijn de oudjes Patrick Stewart, Ian McKellen en Halle Berry terug. Allemaal bij elkaar gehouden door Hugh Jackman die voor de zevende keer in veertien jaar Wolverine speelt.

In X-Men: Days of Future Past draait het om tijdreizen en de consequenties daarvan. Kan je door terug te reizen in de tijd het heden veranderen? Of is de toekomst een snelstromende rivier die je niet van zijn pad kan krijgen? In een toekomst waarin een groot deel van de mensheid en bijna alle mutanten zijn uitgeroeid door de zogenaamde Sentinels wordt Wolverine naar het verleden gestuurd om de gebeurtenis die de bouw van de robots aanzwengelde te stoppen.

De eerste paar minuten na die reis zijn de beste van de film. Wolverine belandt in de jaren '70 en dat gaat gepaard met de juiste foute aankleding en een paar goede grappen. Magneto moet bevrijd worden waarin Evan Peters als Quicksilver een grote rol speelt. Ook in die bevrijding zit de nodige humor, maar als de jonge Xavier en de jonge Magneto bij elkaar komen wordt de film ineens enorm serieus.

En daarmee verdwijnt ook de eigenheid van X-Men: Days of Future Past. De film neemt zichzelf vanaf dan veel te serieus en richt zich bijna alleen nog op pure actie. En met die actie doen ze niks nieuws. Sinds Marvel er elk jaar een paar superheldenfilms uitgooit wordt het steeds lastiger ze te onderscheiden. De actiescènes zijn inwisselbaar, de verschillende regisseurs proberen nooit eens iets nieuws. Geen bijzondere camerastandpunten of een intelligent script.

X-Men: Days of Future Past is voor het grootste deel vermakelijk en het tempo zakt niet erg vaak in, maar het gebruikt de troeven die het in de hand heeft niet. Het bijzondere van een X-Men film zijn alle verschillende superkrachten die samenwerken, maar in deze film draait het voor het grootste deel om zo'n vijf mutanten en die springen best zuinig om met hun krachten. Ook de grote groep topacteurs stijgt bijna nooit boven zichzelf uit.

Misschien was X-Men: Days of Future Past bijzonderder geweest als de film was uitgekomen in een periode dat er nog niet zoveel superheldenfilms over ons werden uitgestort. De film is zeker niet slecht, maar behoort tot de middelmatige superheldenfilms en die groep is veel te groot.